Wielka stupa w Sanci

Wielka stupa w Sanci położona jest na szczycie wzgórza sąsiadującego od południa z wioską Widiśa. Wokół niej rozrzucone są w promieniu ok. 200m pozostałości późniejszych (młodszych) klasztorów oraz świątyń, a także kilka mniejszych stup. Główna stupa zawiera we wnętrzu swoja starszą, mniejszą wersję, która datowana jest na III w. p.n.e. Jej fundatorem miał być sam cesarz Aśoka – jeden z wielkich (największych) protektorów buddyzmu czasów starożytnych. Ukryta jest teraz we wnętrzu górującej nad okolicą, półkulistej z grubsza budowli zwieńczonej potrójnym parasolem. Wysoka na ponad 16m stupa opasana jest biegnącym wokół niej tarasem oraz masywnym, kamiennym ogrodzeniem. Cztery torany – bramy w ogrodzeniu otaczającym stupę, skierowane w cztery strony świata, datowane są na I w p.n.e. To zdecydowanie najciekawsze obiekty w Sanci.

Ponad ośmiometrowej wysokości bramy wspierają się na dwóch czworokątnych filarach, które w górnych partiach łączone są potrójnymi architrawami ze spiralnymi motywami na krańcach. Szczyt każdej bramy wieńczą symbole koła dharmy. Powierzchnię toran ciasno pokrywają wyryte w kamieniu płaskorzeźby. Wśród motywów roślinnych, w gąszczu ludzkich i boskich postaci odnaleźć można liczne przedstawienia motywów z dżatak – opowieści mówiących o wcześniejszych żywotach Buddy. Co charakterystyczne, tak wczesne pozostałości sztuki buddyjskiej nie zawierają przedstawień Śakjamuniego w ludzkiej postaci. Zawierają natomiast liczne jego przedstawienia symboliczne: drzewo (jako drzewo bodhi symbolizujące oświecenie), lotos, parasol, pusty tron, koło dharmy (symbolizujące nauki Buddy). Liczne są także motywy z życia Śakjamuniego, a także z wczesnej, mitologizowanej historii buddyzmu. Do nich zalicza się m.in. oblężenie Kushinagaru widoczne na jednej z fotografii. Po parinirwanie Buddy miasto, w którym odszedł miało być zaatakowane przez władców sąsiednich królestw pożądających relikwii – szczątków ciała Nauczyciela. Uwagę zwraca piękny motyw wyrzeźbiony na poprzecznym architrawie jednej z toran – zwierzęta oddające cześć Buddzie, który symbolizowany jest przez umieszczone centralnie drzewo bodhi. Są tu także obecne słynne lwy Aśoki. Te same, które stanowią obecne godło Indii – najliczebniejszego państwa demokratycznego na świecie. Nawiązują one do historycznej potęgi imperialnej z czasów przed narodzeniem Chrystusa, kiedy to, jedyny raz w dziejach, niemal cały obszar współczesnych Indii zjednoczony był pod berłem jednego władcy. Wydaje się, że to wspomnienie dawnej państwowej jedności jest obecnie ważnym elementem politycznej idei – dążenia do podtrzymania spójności ogromnego terytorialnie i niezwykle zróżnicowanego pod względem narodowościowym państwa.

This slideshow requires JavaScript.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Indie, Uncategorized i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s